I verkstan, från plåt till tryck

Det är lite pyssel att göra en akvatintetsning. Här kommer lite bilder från det stegvisa arbetet, alla steg kom inte riktigt med, men de flesta. Det börjar med tillskärning av plåten i stora plåtsaxen, sedan ska den slipas, kanterna med fil och stålull, ytan med stålull. Därefter är det dags för avfettning, jag gör det med krita och vatten som sedan får torka in, det är det som syns som en vit hinna på plåten. Detta torkas sedan av med papper och det är dags att bränna in korn i plåten, det är vad som gör akvatinteffekten. Jag strör över hartspulver och bränner in det i kopparplåten med en bunsenbrännare. Sedan får den svalna innan först baksidan målas med schellack (torka) och sedan första lagret asfaltslack målas på. Detta ska sedan också torka, det tar en bra stund. I första omgången täcks allt som ska bli vitt i sluttrycket. Första syrabadet (järnklorid) är ca 5 min, sedan tvätta av, torka och måla på nästa lager lack, denna gång täcks allt som ska bli ljusgrått. Och så fortsätter man till sista syrabadet som blir längre, ca 40min, då det riktigt djupa som sedan ska bli svart ska etsas in. Därefter är det bara att tvätta bort lacken. Det kan vara rätt jobbigt, men när det är klart är plåten klar att färgas in och därefter tryckas. Förhoppningsvis blir det bra.

2 reaktioner på ”I verkstan, från plåt till tryck

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.